ورزش با ترامپولین می تواند یکی از بهترین تمرینات برای مسابقات و حتی سلامتی شود ، با توجه به ویژگی ها و مزایای ترامپولین ها قصد داریم تا در ادامه این مطلب شما را با این محصولات و وسایل پر کاربرد آشنا کنیم و تاثیر آن را بر عملکرد سیستم بدن و فواید آن در هنگام ورزش اشاره کنیم ، پس اگر با این محصولات آشنایی ندارید و یا قصد خرید ترامپولین را دارید در ادامه همراه ما باشید .

ترامپولین که در معنای فارسی به محکم پریدن و بلند پریدن گفته می شود برای این محصولات در نظر گرفته شده است چرا که با خاصیت انعطاف پذیری و فنری خود می تواند باعث پریدن بلند تر شود . به این محصولات تشک های پرش یا همان تشک جامپینگ نیز گفته می شود اما بایستی در نظر داشته باشید که تشک های جامپینگ بادی نیز وجود دارد که ساختار آن ها کاملا متفاوت است ، اما هدف اصلی در این مقاله ترامپولین های فلزی و فنری می باشد .

ترامپولین ها نه تنها جنبه ورزشی دارند بلکه از آن ها می توانید برای تفریحات و بازی های شاد و پر تحرک استفاده کنید ، کودکان علاقه بسیار شدیدی به بازی با این محصولات دارند و ناخواه با استفاده از این وسیله می توانند سلامت خود را تضمین کنند ، پس با خرید ترامپولین برای کودک خود می توانید آن ها را از خطر کم تحرکی بر حذر بدارید و آن ها را از بازی های رایانه ای و گوشی ها و تبلت ها دور کنید .

و اما جدا از این مسائل استفاده از ترامپولین ها می تواند به عنوان وسیله ای برای ورزش باشد ، در حال حاظر در زیر شاخه های رشته ژیمناستیک ورزش ترامپولین نیز وجود دارد و بسیاری از ژیمانستیک کار ها با استفاده از ترامپولین اقدام به انجام حرکات نمایشی کرده و با یکدیگر به رقابت می پردازند . اما شما می توانید با تهیه این محصول به صورت انفرادی به ورزش کردن ادامه دهید . 


فواید ورزش با ترامپولین

سوالات بسیاری در رابطه با فواید ورزش با ترامپولین پرسیده شده است که در این مقاله به برخی از این فواید اشاره خواهیم کرد .

تمرین سبک

این نوع ورزش یعنی ورزش با ترامپولین یک نوع تمرین سبک می باشد و میزان پریدن بستگی به فرد دارد به همین دلیل این ورزش ورزشی کاملا سبک و در عین حال تاثیر گذار است ، اگر نگران وارد شدن فشار به مواصل خود هستید نیاز است تا کمی تامل کنید چرا که حتی دوییدن بر روی زمین نیز فشار بیشتری به مفاصل وارد می کند . شما می توانید شدن پریدن خود را تنظیم کنید تا فشار زیادی بر روی اندام ها و مفاصل خود مانند مچ پا ، زانو ، لگن و کمر وارد نشود .

امروزه از ترامپولین ها حتی برای توان بخشی و فیزیوتراپی نیز استفاده می شود بسیاری از افراد که مشکل ناتوانی جسمی در پاها و اندام های خود هستند با استفاده از این وسیله می توانند توان خود را باز گردانند ، همچنین بسیاری از افراد سالمند با استفاده مداوم از ترامپولین ها می توانند توان از دست رفته خود را بدست بیاورند .

کاهش وزن

استفاده مستمر و ادامه دار از ترامپولین به صورت روزانه و طبق زمان مشخص می تواند به عنوان یک ورزش هوازی در نظر گرفته شود که به دنبال آن کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت ، از آن جا که فرد در هنگام استفاده سعی می کند بپرد انرژی خود را صرف اینکار کرده و در مدت زمان مشخص باعث می شود تا ضربان قلب افزایش یابد و سوخت بدن بیشتر شود تا به دنبال آن چربی ها شروع به سوختن کرده و در نتیجه کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت .

بدون شک استفاده از ترامپولین به مراتب کالری بیشتری را نسبت به پیاده روی و یا دوچرخه سواری می سوزاند ، طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان ۱۰ دقیقه استفاده از ترامپولین معادل ۳۳ دقیقه دویدن با سرعت معمولی می باشد . پس اگرقصد کاهش وزن دارد و می خواهید در کنار چربی سوزی ورزش مفرح و شادی را انجام دهید می توانید با تهیه یک ترامپولین ورزشی اقدام به این کار کنید . بهترین زمان برای استفاده از ترامپولین ها ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در روز می باشد ، شما حتی با استفاده سه روز در هفته نیز می تواند پس از گذشت یک ماه شاهد کاهش وزن خود باشید .

انعطاف پذیری

استفاده از ترامچولین می تواند در انعطاف پذیری بدن شما نیز تاثیر مثبتی داشته باشد ، در هر بار پریدن بدن شما نا خداگاه کش آمده و همین موضوع علاوه بر کشیده شدن ماهیچه های شما که چربی سوزی را به دنبال خواهد داشت باعث می شود تا انعطاف پذیری بدن شما بهتر شود . شاید در ابتدای استفاده از ترامپولین ها در چند روز اول درد هایی در اندام های خود داشته باشید که دلیل آن انعطاف پذیر نبودن بدن شماست اما پس از چندین بار استفاده و بهبود درد دیگر دچار دید های کششی نخواهید شد چرا که انعطاف پذیری بدن شما بهبود یافته است .

مفثد برای قلب و افزایش انرژی و قدرت

بی شک استفاده مداوم از ترامپولین ها می تواند انرژی و قدرت شما را افزایش دهد ، با تحرک بیشتر بر روی ترامپولین سیستم تنفسی و نیز قبل شما درگیر خواهد شد که با تنظیم بهتر تنفس ضربان قلب شما حتی در تحرک های زیاد می تواند سیر منظمی را داشته باشد که در تداوم این اتفاق می توانید انرژی بهتری را کسب کرده و شاد تر شوید . همچنین شما می توانید قوای جسمانی خود را تقویت کنید .

همانطور که معقول است پریدن می تواند در وهله اول پاهای شما را درگیر کند ، با درگیر شدن پا برای پریدن موجب می شود تا پس از مدتی پاهای شما تقویت شده و قوای بیشتری را داشته باشد به همین دلیل دیگر حتی در هنگام پیاده روی و یا دویدن طولانی پاهای شما خسته نمی شود . همانطور که در پاراگراف قبل اشاره شد این ورزش می تواند برای تقویت قلب فرد نیز تاثر گذار باشد .

دفع سموم بدن

جامپ زدن یا همان پریدن باعث می شود تا غدد لنفاوی تحت تاثیر قرار بگیرند تا بتوانند به دفع سموم بدن کمک کنند ، این غدد بر خلاف قلب که به خودی خود پمپاژ می کند و تحرک دارد تحرک ندارند و این بالا و پایین پریدن ها می تواند باعث دفع برخی از سموم بدن شود . همچنین تحرک بالا باعث بالا رفتن دما و سوخت و ساز بدن می شود که در نهایت باعث عرق کردن بدن می شود ، عرق کردن نیز می تواند باعث دفع سموم ، اسید و نمک اضافی بدن شود تا به دنبال آن بدنی سالم تر داشته باشید .

تقویت تعادل

از آن جا که ترامپولین ها خاصیت فنری دارند پریدن شما می تواند تو ام با بر هم ریختن تعادل باشد ، اما شما در هنگام استفاده از ترامپولین سعی می کنید تا تعادل خود را به خوبی حفظ کنید تا به بیرون از ترامپولین نیوفتید ، این اتفاق موجب می شود تا بدن خود را به خوبی هماهنگ کنید تا تعادل خود را حفظ کنید ، این حرکت می تواند علاوه بر درگیر کردن جسم شما ، ذهن شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد تا به دنبال آن مغز و بدن شما به طور ناخوداگاه در یک راستا قرار بگیرند .

شادابی

از آن جا که این وسیله جذاب و مفرح است در هنگام ورزش کردن بسیار شاداب خواهید شد ، به دلیل این ویژگی شاد و مفرح بسیاری از افراد حتی بدون اینکه قصد ورزش داشته باشند نیز برای بازی کردن از این محصول استفاده می کنند . پس شما می توانید به واسطه این شادابی و لذت بازی با ترامپولین به ورزش نیز بپردازید .

فروشگاه اینتکس انواع ترامپولین های حرفه ای کودک و بزرگسال را در مدل های مختلف به صورت حفاظ دار ، بی حفاظ ، تاشو ، مربعی ، مستطیلی ، گرد و … موجود دارد تا هموطنان گرامی بتوانند به راحتی محصول را به صورت اینترنتی و تلفنی از سراسر ایران خریداری کنند و یا به صورت حضوری به فروشگاه مراجعه نمایند .