راهنمای خرید چادر کوهنوردی یکی از محبوب ترین ورزش های دنیاست که بسیاری از افراد به صورت آماتور و یا حرفه ای اقدام به فعالیت در آن می کنند ، کوهنوردی امروزه به عنوان یک رشته ورزشی می باشد که دارای فدراسیون است به همین دلیل کاملا شناخته شده بوده و افراد زیادی را به سمت این رشته ورزشی جذاب کرده است . اما در هنگام کوهنوردی نیاز است که وسایل همراه ضروری را به همراه خود ببرید تا بتوانید سفر و صعودی بهتر و ایمن تر را داشته باشید .

از وسایل مهم مورد نیاز در هنگام کوهنوردی می توان به کفش ، لباس ضخیم ، کاپشن ، کوله پشتی ، کلاه ، عینک دودی مخصوص ، چکش ، میخ ، طناب ، قمقمه ، چراغ قوه ، فندک ، کیسه خواب و از همه مهم تر چادر کوهنوردی به همراه داشته باشید تا بتوانید در طول سفر به استراحت کردن نیز بپردازید . همانطور که می دانید کوهنوردی دشوار بوده و نیاز است که در طول سفر بار ها توقف کرده تا انرژی خود را احیاء کنید .

همانطور که اشاره شد چادر کوهنوردی یکی از مهم ترین وسیله ها برای استراحت کردن است چرا که در مناطق کوهستانی که دمای هوا پایین تر است می توانید با استفاده از این وسیله اقدام به ذخیره انرژی گرمایی کنید و خود را از خطر یخ زدن و سرما زدگی حفظ کنید . اما چادر های مسافرتی کوهنوردی می بایست دارای ساختار استاندارد و حرفه ای باشد تا بتواند در شرایط سخت ایمنی شما را تضمین کند .


امروزه در بازار های جهانی می توانید انواع چادر های کوهنوردی را مشاهده کنید ، اما موضوعی که حائز اهمیت است این است که چگونه می توان یک چادر کوهنوردی استاندارد و مناسب را خریداری کرد ؟ بسیاری از سوالات ممکن است در ذهن خریداران این محصولات پیش بیاید و از آن جا که اطلاعات کافی را ندارند نمی توانند خرید خوبی را انجام دهند ، اما در این مطلب قصد داریم تا با ارائه مطالب مهم و کلیدی بتوانیم راهنمای خرید چادر کوهنوردی خوبی برای شما عزیزان باشیم .

لازم به ذکر است که چادر های مسافرتی در تنوع بسیار زیادی تولید شده اند اما تمامی آن ها مناسب برای کوهنوردی و مناطق کوهستانی نیستند زیرا نوع طراحی و آرگونومی ساخت چادر های کوهنوردی بسیار متفاوت تر چادر های مسافرتی خانوادگی است . پس اگر قصد خرید چادر کوهنوردی دارید در ادامه همراه ما باشید .

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک چادر کوهنوردی ایده آل و مناسب دارد این است که حجم بسته بندی بسیار کمی داشته باشند چرا که قرار است چادر های کوهنوردی را به صورت دستی و با استفاده از کوله پشتی حمل کنید ، به همین ترتیب پیشنهاد می کنیم که در هنگام خرید چادر کوهنوردی به حجم بسته بندی چادر دقت کنید . بهترین نمونه چادر های کوهنوردی از سازه عصایی برخوردار اند چرا که این نوع سازه علاوه بر استحکام بالایی که دارند از حجم بسته بندی کمتری برخودار هستند چرا که پایه ها از بدنه جدا می شوند و هر یک از آن ها را می توان در حجم بسیار کمی بسته بندی کرد .

نمونه چادر های کوهنوردی دیگری نیز وجود دارند که از سازه اتوماتیک برخوردار اند ، این نوع سازه ها نیز از نظر حجمی کوچک هستند اما از نظر وزنی کمی بیشتر از مدل های عصایی می باشند . وزن چادر کوهنوردی نیز از دیگر ویژگی های یک چادر مناسب می باشد که بایستی بسیار کم باشد ، در هنگام کوهنوردی همانطور که می دانید نیاز است تا تنها وسایل ضروری به همراه خود ببرید و سعی کنید کوله پشتی خود را سنگین نکنید چرا که هر چه کوله پشتی سنگین تر باشد انرژی بیشتری از شما گرفته خواهد شد .

استاندارد ترین چادر های مسافرتی مناسب برای کوهنوردی دارای وزن کمتر از ۲ کیلوگرم می باشند اما این سوال پیش می آید که چگونه می توان چادر کوهنوردی یافت که از نظر وزنی سبک باشد اما استحکام و دوام بالایی داشته باشد ؟ شرکت های تولید کننده چادر های کوهنوردی و حرفه ای مانند فرینو ، هاسکی ، کلمبوس و … با توجه به تجربه کاری بسیار بالای خود با استفاده از اجناس مرغوب و مقاوم و در عین حال سبک اقدام به تولید چادر های کوهنوردی می کنند .

از بهترین و کاربردی ترین اجناس که شرکت های معتبر تولید کننده چادر کوهنوردی برای تولیدات خود استفاده می کنند ، پارچه های شمعی هستند که علاوه بر سبک بودن و نازک بودن می توانند در برابر سرما و رطوبت مقاوم باشند ، این پارچه های شمعی می تواند پارچه هایی چون پلی استر ، پلی اورتان ، پلی اتیلن و گورتکس باشد .


در صورت استفاده از چادر های مسافرتی نامرغوب بسیار دیده باشید که چادر مسافرتی شما در هوای بسیار گرم و یا بسیار سرد عرق می کند چرا که از اجناس نامرغوبی برای ساخت آن ها استفاده شده و از ساختار حرفه ای برخوردار نیستند اما اغلب چادر های کوهنوردی به صورت دو پوش تولید می شوند .

چادر های دوپوش دارای دو بدنه هستند که بدنه اولیه آن ها خاصیت گورتکس داشته و قابل تنفس هستند ، یعنی می توانند رطوبت ناشی از عرق کردن را از خود عبور دهند ، اما از آن جا که نیاز است تا چادر کوهنوردی رطوبت را به داخل نفوذ ندهد از پوشش دومی که کاملا ضد آب است استفاده شده است . در این صورت هیچگاه چادر کوهنوردی شما عرق نخواهد کرد همچنین رطوبتی نیز به داخل چادر مسافرتی راه پیدا نمی کند .

اما مهم ترین عامل که در وزن چادر کوهنوردی موثر است پایه ها یا همان فریم چادر می باشد ، زیرا پارچه های نام برده وزن زیادی ندارند و تنها قسمت های دارای جرم چادر های کوهنوردی پایه ها و بدنه می باشد . به همین منظور شرکت ها از اجناسی چون فایبرگلاس و آلومینیوم برای ساخت پایه های چادر مسافرتی به ویژه چادر کوهنوردی استفاده کردند .

آلومینیوم یکی از فلز های بسیار مقاوم و مستحکم است که از وزن پایینی نسبت دیگر فلزات چون آهن دارد به همین دلیل نیز استفاده از آن در ساخت چادر ها می تواند موجب کاهش وزن چادر کوهنوردی شود . فایبرگلاس نیز از نظر ساختاری نوعی کامپوزیت پلیمری است که از مواد نفتی و پشم شیشه ساخته شده و استحکام بسیار بالایی دارد ، این جنس نیز وزن بسیار پایینی دارد . امروزه از فایبرگلاس برای ساخت هواپیما ، قایق ، ماشین های جدید و … استفاده می شود تا علاوه بر استحکام بالای محصول وزن آن را کاهش می دهد .

نوع طراحی و آرگونومی ساخت چادر های کوهنوردی نیز بسیار متفاوت تر از چادر های مسافرتی عادی و خانوادگی می باشد ، بیشتر چادر های کوهنوردی اصل و مناسب دارای سقف کوتاه و گنبدی شکل هستند ، این نوع ساختار باعث می شود تا چادر در برابر طوفان و باد های شدید که بیشتر در مناطق کوهستانی می وزد ایستادگی کند .

لازم به ذکر است که نبود پنجره و یا داشتن پنجره های کوچک در چادر های مسافرتی حسن محصول می باشد چرا که درز های کمتری در بدنه وجود خواهد داشت و به همین ترتیب چادر می تواند به خوبی انرژی گرمایی ایجاد شده در داخل چادر را محفوظ نگه دارد .

در هنگام خرید چادر کوهنوردی توصیه می شود تا چادری تقریبا بزرگ تر از نیاز خود خریداری کنید چرا که ممکن است لوازم همراه را نتوانید به داخل چادر ببرید . از نکات بسیار مهم چادر های کوهنوردی علاوه بر جنس استفاده شده نوع دوخت و کیفیت آن است چرا که حتی اگر از جنس خوبی برای تولید چادر استفاده شود اما دوخت و خیاطی محصول نامناسب باشد ممکن است چادر عملکرد خوبی را نداشته باشد .

در انتخاب رنگ چادر کوهنوردی خود نیز دقت کنید ، به هیچ عنوان خرید چادر های کوهنوردی تیره ، قهوه ای ، خاکستری و یا سفید رنگ توصیه نمی شود چرا که این چادر ها ممکن است با طبیعت همرنگ شود و در صورت نیاز به کمک دیده نشوید ، اما رنگ هایی چون قرمز ، زرد ، نارنجی ، سبز ، آبی روشن انتخاب های خوبی باشند . شما عزیزان می توانید انواع چادر های مسافرتی و کوهنوردی مناسب و استاندارد را از فروشگاه اینترنتی اینتکس خریداری کنید .