ساخت استخر با سنگ لاشه

استخر ها از جمله بستر های پر کاربردی هستند که بسیاری از افراد برای امورات کشاورزی ، آبیاری باغات و حتی برای آب تنی از آن ها استفاده می کنند . ساخت استخر ممکن است هزینه هایی بعضا زیاد را بر دوش سازنده قرار دهد که ممکن است این هزینه های بالا افراد را از ساخت یک استخر پشیمان کند ، اما در این مقاله قصد داریم تا ساخت یک استخر کم هزینه و با امکانات بسیار کم را آموزش دهیم که بیشتر برای امور کشاورزی و آبیاری مزارع و باغ ها به کار می آید ، در ادامه قصد داریم تا آموزش ساخت استخر با سنگ لاشه را به شما عزیزان آموزش دهیم .

همانطور که از نام این نوع استخر ها مشخص است شما می توانید با استفاده از سنگ های بیایان و سنگ لاشه های ریز و درشت استخری ایده آل و نسبتا مقاوم را بسازید ، ساخت این استخر ها از آن جا که نیاز زیادی به مصالح ندارد می تواند هزینه های شما را به شدت کاهش دهد پس اگر به دنبال یک استخر ارزان قیمت با امکانات نسبتا کم هستید در ادامه مطلب ما را همراهی بفرمایید .

فروشگاه اینتکس در مقالات مشابه ساخت انواع استخر های آب را از جمله استخر بتنی ، سیمانی ، شیشه ای ، چوبی ، گلی و … را به صورت کامل و مفید مطالبی را ارائه نموده است که در این مقاله قصد دارد تا ساخت استخر با سنگ لاشه را که ارزان ترین نوع استخر ها می باشد آموزش دهد . قبل از مراحل ساخت به مانند دیگر استخر ها بایستی زمینه ، بستر و محل مناسبی را برای ایجاد و طراحی استخر در نظر بگیرید .

ساخت استخر با سنگ لاشه

سطحی را می توان سطح استاندارد در نظر گرفت که دارای فضای تقریبا زیادی باشد که پس از ایجاد و ساخت استخر نیز تردد و رفت و آمد را دشوار نکند ، همچنین محلی را که انتخاب می کنید بایستی دارای سطح صاف باشد و یا اگر دارای چنین سطحی نبود می بایست با استفاده از بیل و کلنگ و … زمین را هموار کنید تا استخر بر روی آن بنا شود ، حتی شما می توانید با لودر و با استفاده از تیغه آن زمین را به سرعت صاف کنید .

شما عزیزان می توانید استخر سنگی خود را به دو صورت توکار و روکار طراحی کنید که پیشنهاد می کنیم استخر خود را به صورت توکار ایجاد کنید ، چرا که بدنه این نوع استخر ها که با استفاده از سنگ لاشه ساخته می شود کمی ضعیف تر از سایر استخر های مدرن و فوق مدرن می باشند و اگر در ساخت این نوع استخر ها به صورت روکار حساسیت به خرج ندهید ممکن است پس از مدتی دچار آسیب بشوند . برای ساخت استخر با سنگ لاشه به صورت توکار در ابتدا بایستی اقدام به حفاری زمین کنید ، برای حفاری لازم است که از لودر برای گود برداری استفاده کنید ، شما می توانید گود برداری خود را به صورت گرد ، مربعی و یا مستطیلی انجام دهید .

ساخت استخر با سنگ لاشه

ساخت استخر با سنگ لاشه اغلب به صورت دایره ای ایجاد می شود چرا که این نوع طراحی مقاوم تر از سایر طراحی هاست ، پس از حفاری و تمیز کاری دیواره ها و کف استخر نوبت می رسد به جمع آوری سنگ لاشه ، بهتر است که سنگ لاشه ها را به صورت ریز و درست جمع آوری کنید تا بتوانید از ترکیب هر سنگ به خوبی درز های بزرگ موجود در لابه لای سنگ های درشت را با سنگ های ریز تر بپوشانید . سنگ های مسطح بهتر از سنگ های گرد هستند که بهتر است در هنگام جمع آوری به آن ها توجه داشته باشید . شما حتی می توانید از بلوک های آسیب دیده و حتی پاره آجر نیز استفاده کنید .

ممکن است تعداد سنگ های جمع آوری شده برای ساخت استخر سنگی کمی زیاد باشد که زمانی را بایستی به آن اختصاص داد . پس از جمع آوری نیاز است تا مصالحی چون سیمان و ماسه نیز تهیه شود ، میزان مصالحی که قرار است خریداری کنید ارتباط مستقیمی با ابعاد استخر دارد ، اما در مقایسه یک استخر سنگی با یک استخر بتنی با دیواره های بلوکی می توان گفت که استخر سنگی از مصالح بیشتری استفاده می شود . پس از آن بنا بایستی با قرار دادن و چیدن سنگ ها در کف و دیواره های استخر پس از هر ردیف سنگ چینی یک لایه ملات که از ترکیب ماسه ، سیمان و آب به دست آمده است پوشش دهد ، بنا بایستی تمامی درز های موجود در لای سنگ ها را به خوبی پوشش دهد .

پس از ریختن یک لایه سیمان نوبت می رسد به ردیف دوم ، کف استخر را تنها بایستی با یک یا دو ردیف پی ریزی کنید ، پس از آن نوبت می رسد به دیواره ها ، ( برای اینکه ممکن است رفت و آمد بر روی کف تازه سفت کاری شده استخر آسیب هایی برساند بهتر است تا پس از زیر ساخت و پی ریزی کف استخر چند روزی را صبر کنید تا سیمان به خوبی سفت شود ) ، پس از آن شروع کرده و دیواره ها را با استفاده از سنگ لاشه ها به صورت دورچین قرار دهید و پس از هر ردیف یک لایه ملات و سیمان کشی کنید ، اینکار را تا لبه استخر انجام داده و پس از آن تمامی درز های موجود را با استفاده از ملات بپوشانید .

بعد از پایان یافتن این مرحله استخر را به حال خود رها بگذارید تا سیمان و ملات آن سفت شود ، در طی هر روز یک بار سیمان زده شده استخر را با استفاده از آب تر کنید تا سیمان به بهترین شکل در طی چند روز سفت شود . پس از این کار و خشک شدن کف و دیواره های استخر ممکن است ترک هایی در بدنه استخر ایجاد شده باشد که در این مرحله بایستی این درز ها را با استفاده از دوغاب و یا ترمیم کننده های بتنی بپوشانید . این نوع ترمیم کننده ها که با نام های بتونه و یا دوغاب در امور ساختمان سازی و بنایی استفاده می شود بهره ببرید .

بتن مواد پلیمری از جمله بهترین عایق هایی می باشد که می توانید در عایق بندی استخر های سنگی از آن استفاده کنید چرا که قدرت چسبندگی بالایی دارد . شما عزیزان می توانید حتی پس از انجام این مراحل با استفاده از پوشش های برزنتی ، یا ژئو ممبران و ژئو تکستایل برای عایق بندی کف استخر خود استفاده کنید . نبود عایق می تواند باعث به وجود آمدن ترک ها و درز هایی در دیواره استخر شود که در ادامه ممکن است باعث خارج شدن آب و حتی نشست زمین شود .

ساخت استخر با سنگ لاشه

پس از انجام دادن این مراحل به سادگی می توانید استخر سنگی ایده آلی را داشته باشید که با استفاده از آن بتوانید برای امورات کشاورزی خود مانند آبیاری مزارع ، باغ ها و درخت های خود در فصول گرم و تابستانی که با کمبود آب مواجه هستید استفاده کنید . این نوع استخر ها برای پرورش ماهی توصیه نمی شود اما برای آب تنی و تفریحات آبی می توانید از آن ها استفاده کنید .

ساخت این نوع از استخر های روی زمین نیز ایجاد می شوند که شاید کمی ضغیف تر از حالت توکار باشند اما می توان باز هم آن ها را ساخت . برای ساخت این نوع استخر ها نیز به مانند استخر های سنگی توکار عمل می کنیم با این تفاوت که نمی توان عمق استخر های روکار سنگی را بسیار افزایش داد ، همچنین قسمت های زیرین و دیواره های پایینی این نوع استخر ها را بایستی عریض تر از دیواره های بالایی ایجاد کرد چرا که به قسمت های پایین تر استخر فشار زیادی اعمال می شود و همچنین سنگ ها بایستی به خوبی بر روی هم قرار بگیرند که لازمه این کار استفاده از سنگ های بیشتر در قسمت های پایینی دیواره استخر می باشد .