قایق بادی چیست ؟ قایق ها از جمله وسایل نقلیه بسیار پر کاربرد است که از آن به عنوان کار و تردد ، ماهیگیری ، گشت زنی و تفریح استفاده می شود ، استفاده از قایق ها از قدیم الایام استفاده داشته و بیشتر از آن ها برای تردد و کار کردن مانند ماهیگیری استفاده می شد ، اما به مرور زمان استفاده از قایق ها جنبه های تفریحی نیز به خود گرفت به طوریکه بسیاری از افراد که در نزدیکی رود ها ، برکه ها و دیگر آب های آزاد مانند دریا زندگی می کنند از یک یا چند قایق تفریحی نیز استفاده می کنند . در میان تنوع بسیار زیاد قایق ها قایق های دیگری با عنوان قایق بادی تولید شدند که در ادامه شما را با این محصولات عالی آشنا خواهیم کرد .

در ابتدای پیدایش قایق ها بدنه این وسیله های نقلیه آبی از جنس چوب وبود اما در گذر زمان قایق ها را با مواد پلاستیکی و فایبرگلاسی تولید کردند که به مراتب از مقاومت بیشتری برخوردار بودند ، همچنین طول عمر قایق های جدید و مدرن که از بدنه فایبرگلاسی برخوردار بودند افزایش یافت . اما قایق های چوبی و فایبرگلاسی یک عیب بسیار بزرگی دارند که بسیاری از دوست داران آن ها از خرید قایق صرف نظر می کنند .

این عیب بزرگ بودن ابعاد و نیز جابجایی سخت قایق های چوبی و یا فایبرگلاسی است ، بسیاری از افراد که قصد استفاده از قایق ها را دارند از دریا و آب های آزاد دور هستند بنابراین نمی توانند قایق هایی با ابعاد بزرگ خریداری کنند که امکان جابجایی آن ها بسیار کم است ، همچنین کرایه کردن یک قایق در کنار سواحل ( در صورت موجود بودن قایق و امکان کرایه کردن آن ها ) ممکن است هزینه هایی را داشته باشد ، همچنین محدودیت زمانی ممکن است تفریح شما را نصفه و نیمه بگذارد .

بنابراین شرکت هایی که در تولید محصولات بادی فعالیت داشتند به فکر ساخت قایق بادی افتادند ، چرا که قایق های بادی از نظر جابجایی و پرتابل بودن بسیار گزینه مناسبی بودند ، به همین دلیل شرکت های بزرگی مانند بست وی ، اینتکس و برخی دیگر اقدام به تولید قایق های بادی کردند . شاید بسیاری از شما عزیزان بپرسید که قایق بادی چیست ؟ آیا قایق بادی می تواند جایگزین مناسبی برای دیگر قایق ها باشد ؟ آیا امکان جابجایی قایق های بادی وجود ؟ مزایای قایق بادی چیست ؟ معایب قایق بادی چیست ؟ آیا قایق بادی خوب است ؟


هدف از ارائه این مطلب نیز پاسخ دادن به سوالات احتمالی شما عزیزان در رابطه با قایق بادی است ، پس در ادامه همراه ما باشید . همانطور که از نام قایق های بادی مشخص است بدنه این قایق ها به صورت بادی بوده و می توانند به مانند تویوپ های بادی بر روی آب شناور باشند . اما طراحی آن به مانند قایق می باشد و آرگونومی ساخت آن به گونه ای بوده که می تواند افراد در داخل خود جای دهد .

جنس قایق های بادی نیز به مانند بسیاری از محصولات بادی دیگر از pvc ساخته شده است ، اما پی وی سی های استفاده شده در قایق بادی به مراتب ضخیم تر و مقاوم تر از سایر محصولات بادی است چرا که این محصولات بایستی بسیار ایمن تر باشند و اگر در هنگان استفاده دچار حادثهشوند می توانند سرنشینان را با مشکل مواجه کنند ، به همین دلیل تولید کنندگان قایق های بادی این محصولات را بسیار استاندارد و ایمن می سازند .

pvc ها یکی از بهترین مواد هستند که دارای خاصیت لاستیکی می باشند و در برابر فشار و پاره شدن مقاوم هستند ، همچنین این اجناس در برابر رطوبت ایستادگی خوبی دارند به همین دلیل پوسیده نمی شوند و سال های سال می توانند در برخورد با رطوبت به مانند روز اول کیفیت بالایی داشته باشند .

در بسیاری از مدل های قایق بادی بدنه این محصولات علاوه بر داشتن یک لایه pvc دارای یک لایه برزنت نیز می باشند که این جنس موجب می شود تا ضخامت بدنه و مقاومت آن در برابر آب و برخورد ها دو چندان شود . بدنه بادی این قایق ها دارای دریچه های ورودی هوا هستند که از آن طریق می توان محصول را راه اندازی کرد .

در کنار اغلب قایق های بادی پمپ باد های دستی قرار گرفته اند که به وسیله آن می توانید قایق را در مدت زمان بسیار کم باد کنید ، پمپ های باد برقی نیز در بازار وجود دارند که استفاده از آن ها برای قایق بادی توصیه نمی شود چرا که در اغلب اوقات جریان برق و پریز برقی در اطراف خود نخواهید داشت ، همچنین از آن جا که این محصولات با آب سر و کار دارند ممکن است پمپ باد های برقی در برخورد با آب آسیب ببینند .

این قایق ها دارای ساختاری به مانند قایق های غیر بادی دارد ، همچنین به نسبت قایق بادی پارو هایی معمولا از جنس پلاستیک مقاوم و سبک طراحی شده اند که با استفاده از آن می توانید قایق بادی خود را هدایت کنید . این پارو ها اغلب به صورت جداگانه نیز به فروش می رسند که به راحتی می توانید آن ها را خریداری کنید .

و اما قایق های بادی نیز ممکن است از نظر طراحی و آرگونومی ساخت متفاوت باشند ، نمونه ای از قایق های بادی مختص به آب های آرام هستند که بیشتر به صورت پارویی بوده و قادرند تا ۲ الی ۸ نفر را بر روی خود جای دهند ، اینگونه قایق ها قابلیت نصب موتور قایق ندارند و تعادل خوبی را در آب های خروشان مانند دریا ها و رود خانه ها ندارند .

در مقابل قایق های بادی معمولی قایق های بادی حرفه ای نیز طراحی شده اند که قابلیت نصب موتور قایق را نیز بر روی خود دارند ، اینگونه قایق ها از جمله قایق های مناسب برای تفریح ، گشت زنی و تردد هستند که تنها مردم عادی از آن ها استفاده نمی کنند و چه بسا گارد های ساحلی نیز از برخی از این نوع قایق ها برای گشت زنی استفاده می کنند .

حمل و نقل این قایق ها به سادکی صورت می گیرد و شما می توانید به سادگی آن را جابجا کنید چرا که با خالی کردن باد بدنه ابعاد قایق کوچک تر می شود ، همچنین این نوع قایق ها بسیار سبک هستند و همین موضوع جابجا کردن آن ها را راحت تر کرده است .


برخی از مدل های قایق بادی دارای کف ثابت از جنس فایبرگلاس هستند که موجب شده تا مقاومت قایق بادی دو چندان شود ، اینگونه قایق ها می توانند در سرعت بالا و در برخورد با موج ها مقاومت خوبی داشته باشند و محافظ بسیار خوبی در برابر صخره ها باشند ، بسیار اتفاق افتاده است که قایق ها در کنار سواحل سنگی با صخره ها برخورد داشته و آسیب دیده اند ، اما این نوع قایق ها که دارای کف فایبرگلاسی هستند در برخورد با صخره مانع از آسیب رسیدن به بدنه بادی شوند .

برخی از مدل های استاندارد قایق های بادی ، قسمت داخلی آن ها را به صورت لایه لایه ایجاد می کنند و مخزن های هوای مجزا از یکدیگر را طراحی می کنند تا در صورت پاره شدن قسمتی از قایق دیگر قسمت های بدنه به مشکل بر نخورده و قایق غرق نشود . تنوع در ساختار و آرگونومی قایق های بادی بسیار متنوع است به همین دلیل ویژگی هر یک از آن ها خاص و متفاوت است به همین دلیل اگر قصد خرید قایق بادی دارید پیشنهاد می کنیم که به فروشگاه اینتکس مراجعه کرده و مدل های مختلف قایق های بادی را با مشخصات مرتبط به آن مشاهده و مطالعه کنید .