استخر  ها از نمونه بستر هایی هستند که می توان با کمک آن ها به برخی از امورات  کشاورزی مانند آبیاری و همچنین پرورش ماهی پرداخت . استخر هایی که برای  پرورش ماهی استفاده می شوند بایستی بسیار مقاوم و ایمن باشند تا بتوان به  بهترین شکل ماهی های خود را پرورش داشت . اما استخر هایی که برای پرورش  ماهی استفاده می شود به چند دسته استخر های خاکی ، استخر بتنی یا سیمانی و  استخر های پیش ساخته شرکتی تقسیم می شوند . هر یک از این استخر ها ویژگی ها  و خصوصیاتی دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت . استخر شرکتی پرورش ماهی جدید ترین نوع استخر ها می باشد که هدف از ارائه این مطلب نیز بررسی این نمونه از استخر هاست .

ویژگی های استخر شرکتی پرورش ماهی

استخر های  آماده شرکتی که با نام استخر پیش ساخته نیز به فروش می رسد نمونه ای از  استخر های بزرگ و ایده آل هستند که می توان از آن ها برای مصارف کشاورزی و  پرورش ماهی استفاده کرد . شاید کمتر این نوع از استخر ها را بشناسید اما  شرکت هایی با رعایت استاندارد های لازم این محصولات را طراحی و تولید کردند  تا مشتریان بتوانند با صرف هزینه کمتر استخری ایده آل و قابل حمل برای  پرورش ماهی خود داشته باشند .

همانطور  که اشاره شد این استخر ها قابلیت حمل و جابجایی دارند و جزء محصولات پرتابل  به حساب می آیند چرا که سازه آن ها قابل جدا شدن از یکدیگر است تا در صورت  نیاز بتوان استخر را باز کرده و در محل دیگری آن ها را نصب کرد . این  استخر ها از نظر شکل هندسی در مدل های مختلفی چون دایره ای ، بیضی ، مربع و  مستطیلی شکل طراحی شده اند که نمونه های گرد آن از ۳ متر تا ۶ متر هستند و  نمونه های مستطیلی آن در طول ۳ متر الی ۱۰ متر ساخته شده اند ، همچنین  ارتفاعی که برای ساخت این محصولات در نظر گرفته شده است ما بین ۷۰ سانتی  متر تا ۱ متر و ۳۰ سانتی متر می باشد که این ابعاد مناسب ترین سایز برای  پرورش ماهی خواهد بود .

این استخر ها قابلیت نصب بر روی زمین را دارند پس نیازی به حفاری زمین نخواهد بود چرا که به راحتی می توانید استخر پیش ساخته پرورش ماهی خود را در کمترین زمان بر روی زمین راه اندازی کنید . از آن جا که در برخی  از مراکز پرورش ماهی نیاز است تا ماهی ها از نظر نوع و و جثه ای که در طول  رشد خود دارند اقدام به تفکیک و جدا کردن آن ها کنند ، استخر های پیش  ساخته می توانند بهترین گزینه برای شما باشند چرا که می توانید آن ها را به  تعداد و با سایز های دلخواه و مناسب خریداری کنید .

احداث  استخر های بتنی و سیمانی به دلیل حفاری ، استفاده از مصالح و عایق بندی  اصولی و … هزینه های بالایی را در بر دارند که در مقایسه با هزینه خرید استخر شرکتی پرورش ماهی بسیار بیشتر است . همچنین بزرگ ترین مزیت استخر های آماده شرکتی این است  که در هر زمان که نیاز است می توانید اقدام به جابجا کردن استخر خود کنید و  یا استخر خود را کاملا جمع کرده و آن را در ابعاد کوچک بسته بندی کنید ،  این ویژگی در استخر های بتنی و سیمانی وجود ندارد .

جنس استخر شرکتی پرورش ماهی

برخی از  مشتریانی که آشنایی کاملی با استخر های پیش ساخته ندارند نگران کیفیت و  استحکام استخر های شرکتی هستند اما لازم است بدانید که این استخر ها از  بهترین اجناس ساخته شده اند و حداقل عمر آن ها به بیش از ۷ سال می رسد .  استخر های پیش ساخته فریمی دارای پایه های مقاوم و محکمی هستند که می تواند  در برابر فشار بسیار بالای آب مقاومت کند و فشار وارده به دیواره ها را  خنثی کند .

استخر های  پیش ساخته بزرگ و استانداردی که برای پرورش ماهی نیز قابل استفاده هستند  دارای پایه هایی از جنس آلومینیوم می باشند ، همچنین برای نمونه های دیگر  از پلاستیک های مقاوم برای ساخت استخر های آماده مناسب برای پرورش ماهی  استفاده شده است که این نوع از استخر ها نیز به مانند استخر های پایه  آلومینیومی مقاوم و محکم است .

آلومینیوم  همانطور که آن را می شناسید یکی از مقاوم ترین فلز ها می باشد که در برابر  ضربه و فشار های وارده مقاوم است ، پایه های آلومینیومی استخر های شرکتی  مناسب پرورش ماهی کاملا ضد آب هستند و در مجاورت با آب پوسیده و ضعیف نمی  شوند ، همچنین استفاده از این جنس باعث شده است تا وزن کلی استخر تا حد  زیادی کاهش یابد تا بتوان آن را جابجا کرد چرا که آلومینیوم وزن کمی دارد .

بدنه  استخر های پیش ساخته مناسب پرورش ماهی نیز از برزنت با الیاف ابریشم ساخته  شده اند که از ضخامت بالایی نیز برخوردار است ، برزنت از نمونه پارچه های  مقاوم و ضد آب می باشد که در برابر نور خورشید ، ضربه ، فشار و وزن آب  مقاوم است همچنین ماهی نیز نمی تواند به بدنه استخر آسیبی وارد کند .  همچنین پرندگان نیز نمی توانند به بدنه استخر آسیبی برسانند . نمونه دیگری  از استخر های پیش ساخته با عنوان استخر های پیش ساخته ایزی ست نیز وجود  دارند که به دلیل بادی بودن لبه های آن ، برای پرورش ماهی توصیه نمی شود  چرا که از استخر های فریمی ضعیف تر بوده و ممکن است آسیب پذیر باشد .

همچنین  برخی از نمونه استخر های آماده شرکتی مناسب برای پرورش ماهی برند های  اینتکس و بست وی دارای بدنه خارجی نیز هستند ، این بدنه خارجی به نوعی  محافظت کننده از بدنه داخلی یعنی برزنت می باشد که اغلب از جنس فایبرگلاس  ساخته شده اند . فایبرگلاس ها از نمونه اجناس بسیار محکم و مقاوم هستند که  از ترکیبات مواد نفتی و پشم شیشه ساخته شده و نوعی کامپوزیت پلیمری به حساب  می آید ، این جنس نیز در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند و به خوبی می تواند  بدنه برزنتی را از بیرون کاور کند و امکان آسیب دیدگی بدنه را به صفر  برساند .

این استخر پیش ساخته مناسب برای پرورش ماهی حتی در کنار خود دارای پمپ تصفیه آب  نیز می باشند که می توان با استفاده از آن به صورت مداوم آب استخر را تصفیه  کرد . وجود ماهی در استخر های پرورش ماهی ، به دلیل راکد بودن آب و همچنین  فضولات ماهی می تواند منجر به کثیف شدن آب و در نتیجه کدر شدن آب بی  انجامد ؛ در این حالت پمپ تصفیه آب می تواند به خوبی آب کثیف را به آب تمیر  و زلال تبدیل کرده و همان آب را به داخل استخر باز گرداند ، در این حالت  در مصرف آب نیز صرفه جویی کرده و دیگر زمانی را برای تعویض آب نخواهید  گذاشت .

استخر های  شرکتی پرورش ماهی اغلب از پمپ های تصفیه آب فیلتری و شنی برای تصفیه کردن  آب استفاده می کنند که هر دو نوع آن قابلیت جذب بالایی را دارند . نمونه  پمپ های تصفیه آب شنی قدرت بالا تری داشته و می توانند به خوبی فضولات ماهی  را جذب خود کرده و بدین ترتیب کثیف ترین آب ها را نیز می تواند تصفیه کند .  عمدتا استخر های پیش ساخته ای که از ابعاد بزرگتری برخوردار هستند دارای  پمپ تصفیه آب شنی می باشند .

لازم به  ذکر است که شما می توانید حتی این استخر ها را به صورت توکار نیز راه  اندازی و استفاده کنید . در راه اندازی توکار استخر های شرکتی تنها می  بایست زمین را حفاری کرد و هیچگونه نیازی به عایق بندی نخواهید داشت . فروشگاه اینتکس که بزرگترین نمایندگی فروش استخر شرکتی پرورش ماهی در ایران است خدمات پس از فروش این محصولات را نیز به مانند  راه اندازی و تعمیر بر عهده دارد که می توانید از این خدمات بهره مند شوید .  برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های فروشگاه اینتکس تماس حاصل  فرمایید .